ettsmåbarnsliv

Alla inlägg under oktober 2010

Av Johanna Mokvist - 28 oktober 2010 20:31

   



Här talar vi inte om en badkruka!! Min söta lilla badpojke, som en fisk!

Av Johanna Mokvist - 28 oktober 2010 20:21

..enda ut i fingerspetsarna.. I alla fall i dag :)

Jag och Ellinor satt oss direkt efter dagens mattelektion som slutade vid 10 för att plugga inför dagens prov i samhällskunskap, sen satt vi där till 14.15 Vi var riktigt duktiga och kämpade på. Mellan varven satts det lappar på diverse barnkläder inför loppisen som hade inlämmning idag. Vi satt på Björkbacken, en "fik" som ligger i en mysig byggnad precis vid skolan. Även Tina och Erik kikade in och pluggade lite.. Fast då kan man säga att koncentrationen försvann lite, blev mycket annat prat då! Men oj så trevligt!


Nu är i alla fall provet gjort och det kändes ganska bra när vi gick därifrån. Sen cyklade jag och Ellinor direkt till loppisen med stora påsar fyllda med kläder. Väl där lades kläderna upp. Passade också på att kolla lite efter kläder/leksaker att köpa själv. Lite slank det ner i påsen, och det ska hämtas ut och betalas i morgon. Kul!


I morgon är det inget dagis för Lukas del, han får vara hemma och mysa lite ist innan vi åker! :/ Ska hinna med att ta en sväng upp till skolan i morgon för att lämna lite saker, då får min lilleman följa med!


Ellinor, kaffe och banankaka! Kan inte bli ett bättre pluggtillfälle!


 

Tina är alltid lika go och "retlig" :)


   

PLUGGA PLUGGA PLUGGA!!


Ha en fin kväll vänner, nu ska jag dra något gamalt över mig! 

Av Johanna Mokvist - 27 oktober 2010 16:25

Idag har jag varit i skolan hela dagen! Oftast brukar jag vara hemma lite också, på de lediga timmarna tex. Men inte idag, har pluggat järnet ist! Fick också ett roligt besked om hur jag ligger till i svenska kursen, ett VG i slutbetyget där skulle ju vara kanon! Trodde jag inte, med den dåliga läshjärnan jag har...


Pojkarna lagar lite mat, hemmagjorda köttbullar blir det. Sen tar vi bilen mot badhuset för någon timmes bad. Måste passa på och mysa och busa massor med Lukas innan helgen. Har redan ångest över att lämna bort honom, då han aldrig har sovit där tidigare..


Ikväll ska det pluggas, samhällsprov i morgon. Hans prov är oftast kluriga så mycket pluggning krävs. Hoppas på att hinna med att plugga tillsammans med Ellinor i morgon i skolan också.. Och kanske Tina? ;)


 

Hittade ingen bild med bad. Denna är i alla fall tagen utanför simhallen :)


Nu är visst maten klart här! GOTT!

Av Johanna Mokvist - 26 oktober 2010 19:46


Har spenderat kvällen hemma hos mor/svärmor/mormor. Henrik och Alexander också såklart. Det finns bara en av de uppräknade som får kramar av Lukas, och det är morbror Alexander. Annars är han riktigt snål med det, förutom med Linnéa då!


Nu är vi hemma sen en stund tillbaka och jag ska plugga till torsdagens samhällsprov. Sen får jag ju inte glömma bort att det är Desperate ikväll också!!


I morgon blir det plugg och senare badhuset för hela slanten! Vi måste passa på att umgås så mycket som möjligt med Lukas nu för på fredag bär det ju av mot London, då ska Lukas sova hos farmor och farfar..


 


       



Hör i morgon mina vänner!

Av Johanna Mokvist - 26 oktober 2010 11:21

.. inför barnloppisen!


Har börjat sätta lappar på de kläder jag ska lämna in på torsdag och sälja. Mycket kläder har jag, och vilken tid det tar! Har bara satt lappar på ett fåtal kläder. Vet vad jag får roa mig med på kvällarna.


 

Av Johanna Mokvist - 26 oktober 2010 11:03


Nu är det dags för mig att ta upp ett litet "problem" igen. Brukar få mycket bra kommentarer på det! Är alltid kul att höra andras åsikter.


Frågan är alltså: Ska barn under 3 år bo varannan vecka hos mamma/pappa vid seperation?


Läser en annan mammas blogg som har två tvillingflickor på 1 år. Hon och barnen pappa separerade för några månader sedan. Både mamma och pappa vill ha en stor del i barnen liv, vilket ju är tummen upp. Barnen där emot verkar inte tycka att det är lika kul, tycker jag att det verkar som ut efter att jag läser hennes inlägg i vilket fall. Barnen har blivit väldigt kinkiga, slåss, bits och vaknar och är nästintill rädda på natten och skriker hysteriskt. Innan har detta inte uppkommit. Sen förstår väl även jag som mamma att barn ändras hela tiden, de kommer in i nya faser och perioder.


Jag vet att jag läst, och hört från många olika stället att barn under 3 år ska ha EN fast punkt där de bor, för att sedan besöka den andra föräldern vissa helger, och även att den föräldern där de inte bor kommer över på dagarna/kvällarna och umgås med sitt barn. Självklart förstår jag att man inte vill det själv, man vill ju vara med sitt barn hela tiden. Men i det här fallet tror och tycker jag att man måste göra det som är bäst för sitt barn. Ett så litet barn måste nog ha en fast punkt och en trygg tillvaro,och inte flänga mellan olika hem varannan vecka. Det tycker jag nog mer hör till barn i den lite äldre åldersklassen. Är säkert inte kul då heller för barnet, men då kan man i vilket fall förklara varför och få barnet att förstå bättre. Ett litet barn kanske inte förstår varför den flänger framåt tillbaka och detta får barnet att känna sig otryggt och övergiven i många fall.


Det här är vad jag tycker, och kan ju omöjligt sätta mig in i den situationen eftersom vi lever ihop.


Vad tycker ni? Ni som har barnen varannan vecka, hur fungerar det?


 

Av Johanna Mokvist - 26 oktober 2010 07:24


Liña har funnit sin "bästa vän"! Hon är i vanliga fall ganska skygg mot männikskor som hon inte känner så väl. Bara jag och Martin som är ok. Förutom Emelie! Jag ljuger inte när jag skriver att hon blir helt tokig, åmar sig, buffar och gosar.


Behöver jag tilläga att Emelie vill ha henne? ;) Det kan jag förstå! Hon är helt klart den gosigaste katten jag vet!


     


Nu ska vi äta frukost här hemma innan vi ska traska ut i kylan, mot dagis!

Av Johanna Mokvist - 25 oktober 2010 19:46


Jag lagade tidigt middag idag så att vi skulle kunna hitta på någon under eftermiddagen. Så efter att vi mättat våra magar tog vi bilen mot familjen Sandnell. Lukas och Linnéa skulle vara allt förutom sams. Högnivån var ganska hög kan jag säga.. När vi väl sa att vi skulle åka hem hör vi hur barnen nästan kiknar av skratt från lekrummet. Sen var buset igång, så vi åkte hem lite senare än vad vi skulle. Svea var bara gosig och sov i min famn några gånger.


När vi åkte blev det både pussar och kramar mellan Lukas och Linnéa! Sötare busungar får man leta efter! Isac får vara med i gänget också såklart!!


       


   


Båda Lukas och Linnéa vill ha "Ludde-boken" 

 

Tror Ni kan gissa vem som "fick" den!



 


 

"Om blickar kunde döda...." :)


Nu kommer snart min kära granne över på lite måndagsmys. M ska precis cykla iväg och spela innebandy!


Ha en trevlig kväll!

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards