ettsmåbarnsliv

Alla inlägg under maj 2011

Av Johanna Mokvist - 31 maj 2011 09:47


Nu har jag "sommarlov" och ska ha det i mer än ett halvår. Blandade känslor har jag, men självklart ska det bli mys att vara hemma med mina barn, men skolan har blivit en väldigt stor del av mitt liv som jag trivs med, just det sociala man får av att vistas där. I januari nästa år är det dags igen för en termin, då ska pappa M vara pappaledig.


Sitter hemma och nöter in inre & yttre kontoll som utförs på uppkörningen. Skulle ju vara lite pinsamt och komma dit när det är dags och inte ens kunna utföra en kontroll! ;) Skrivningen är i vilket fall avklarad i fredags, vilket känns otroligt skönt och bra! Bara den där "lilla" detaljen kvar som är jobbigast!


Ser att jag är ganska dålig på att uppdatera här om man jämför med andra som är flitiga med flera inlägg per dag. Får bli skärpning på det när jag ska skrota omkring här hemma hela dagarna nu framöver, någon gång ska väl alla barn sova! :)



På återseende!

Av Johanna Mokvist - 22 maj 2011 18:09


Sitter här hemma i min ensamhet medan M och Lukas cyklar till affären för att inhandla vanlijsås till den nygräddade rabarberpajen som står och väntar på att ätas i köket. Jag passar på att lyssna på musik på hög nivå, för hur härligt är inte det egentligen? Basen dånar och det känns underbart i hela kroppen! Just nu skrålar det lite gamla godingar ur högtalarna, och jag, som säkert alla andra har minnen kopplade till vissa låtar, eller så "förs" man tillbaks till just den tiden då musiken spelades som mest.


Själv hamnar jag några år tillbaka i tiden, kanske 6-7 år. Oj, vad gammal jag är. Är det verkligen så länge sedan som jag gick på gymnasiet.. Jag tänker i vilket fall på all den vänskap som jag hade då, alla roliga minnen som jag delar med de människorna som betydde allra mest då. Det får mig också att bli en smula ledsen, för visst trodde man att vänskapen skulle hålla för alltid, så kändes det ju just då. Inga utav dessa människor finns direkt kvar i mitt liv som de fanns då. (Vissa finns såklart kvar, men många fattas!!)


Det är bra att musiken finns kvar så att det är lätt att fördas tillbaka till de olika tiderna som man aldrig vill glömma. En härlig tid, med många härliga tjejkompisar som aldrig kommer åter.


   

   

Av Johanna Mokvist - 21 maj 2011 14:47


Tycker man att mysa så gör man!


 



Nu ska vi strax ta bilen bort till familjen Sandnell för bad i deras pool (inte jag!Kallt) sen ska vi väl grilla lite också, och se på när alla våra härliga barn leker tillsammans. Fast alla inblandade barn kan ju inte leka, så de ska det gosas med istället.


Lukas sover middag än, själv har jag gjort en potatisgratäng som precis blev klar. Nu har jag just avnjutit en kaffe latte här i soffan medan jag njuter av tystanden som inte infinner sig här hemma allt för ofta!


Hoppas att Ni har en lika fin helg som jag har!

Av Johanna Mokvist - 18 maj 2011 10:21


Åter igen kafferast i skolan. Eller egentligen är det väl alla lärare här på loftet som har det, men jag hoppar på jag med. Och idag har jag faktiskt en kopp i handen.


Idag står det enbart matematik på schemat, tråkigt nog! Alla som känner mig vet att jag är urdålig på matte, men jag kämpar för att få ett godkänt iaf. På fredag är det dags för slutprovet, och då ska hjärnan vara i snurr, så bäst att ligga i.


I eftermiddag när jag hämtar Lukas på dagis ska vi stanna kvar en stund för utvecklingssamtal, det andra någonsin :) och så spännande det ska bli! Alltid kul att höra hur det går för min lilla (stora) pojke. Tyvärr kommer resterande tid efter det att ägnas på trafikskolan, för även där är det ju slutspurt på g...


Och där tog den goda kaffepausen slut!


Lukas i oktober 2009. Lillplutten då! 

Av Johanna Mokvist - 17 maj 2011 10:18


Sitter i skolan med en skön "fikarast", kaffet har jag dock redan druckit. Det hinns inte med hemma, så det har blivit till en rutin att alltid ta en kopp när jag kommer hit. Undrar hur det ska gå i höst, med två vildingar hemma att roa på olika vis. Känns nästan som att kaffe är ett måste då för att kunna överleva dagen.


I vilket fall, sitter med ett av mina sista arbeten i skolan, ett fördjupningsarbete i samhällskunskap. Jag har skrivit om det tidigare, att jag ska skiva om barns könsroller i samhället. Och nu är det alltså dags att knåpa ihop något. Jag ska bland annat "intervjua" förskolepersonal på torsdag, och är även på jakt efter föräldrar som vill ställa upp på ett par frågar!


En bok som jag använder mig av till det här arbetet är: Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2.

 

Eftersom jag tycker att detta är intressant i sig så köpte jag faktiskt hem den, och oj så bra den är och det har fått mina tankar att snurra och att faktiskt inse hur föräldrar nog faktiskt behandlar pojkar och flickor olika. Kanske inte medvetet i alla fall, och det handlar om sådana små saker som man som färälder kanske inte tänker på kan bidra till hur barnet formas.


  • Hur gör du förälder för att behandla ditt barn som just ett BARN och inte ett KÖN?
  • Vad anser du som förälder om rosa/blå kläder? Får din pojke ha rosa kläder på sig utan att du skäms över det inför andra?
  • Låter du dina barn leka med alla leksaker eller bara de "könsbestämda"?
  • Hur tror du att du som förälder bidrar till olika könsindelningar?



Om någon har lust att svara på alla eller någon fråga över så skulle jag bli glad! :)


Av Johanna Mokvist - 12 maj 2011 15:23


Jag hade Emelie här igår på lite fika, och då pratade vi bland annat om trötthet som man kan känna vid graviditet. Jag talade högt och frodigt om att man minsann mest är det i början av graviditeteten, och kanske lite där i mitten. Det har jag fått tillbaka i ansiktet nu tror jag. Både igår och idag är jag sådär utmattande TRÖTT! Jag och Lukas stod och tittade på en grävmaskin igår, och helt ärligt somnade jag stående. Jobbigt blir det med denna trötthet när det finns en liten 2½-åring i vår familj som ständigt vill hitta på bus och leka mest hela tiden.


Nu har jag sovit i 1½ timme innan jag hämtade Lukas på dagis, men det var kanske lite dumt för nu känner jag mig ännu tröttare..


Skönt med en altan, sitter här nu och "leker" med Lukas. Han är helt med på noterna att jag ger honom förslag på vad han kan göra, då får den tröttna mamman sitta och titta på utan protester!


Fötter fulla av spring och lek!  



Nu inväntar vi pappa M, sen bär det av till trafikskolan för min del. Gäller att ligga i nu när den stora dagen är nära.

Av Johanna Mokvist - 10 maj 2011 07:13

Min bebiskula. Vem är du där inne lill* vän?

Den här veckan träder vi in i vecka 33. Tiden vill inte sluta gå sakta!

Av Johanna Mokvist - 9 maj 2011 08:08


Vi startade dagen med koutsläpp i Julita. Lukas trivdes som fisken i vattet bland alla kossor och traktorer. Han fick till och med åka i ett släp efter en traktor, mycket populärt!



       


   




På eftermiddagen kom lite släkt hit för att fira min födelsedag. Vädret var härligt så vi kunde sitta ute och njuta medan i fikade.


           



Vi avrundade dagen med lite bebismys. Vi häldade på familjen Lagerstedt som har fått en ny liten familjemedlem, söta Molly. 


   




Nu är det dags för skola och dagis!

På återseende ikväll, kanske..



Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards