ettsmåbarnsliv

Alla inlägg under december 2011

Av Johanna Mokvist - 29 december 2011 20:18


Ikväll fick pappa M åka iväg lite tidigare till sin träning än vanligt, jag la Klara i vanligt ordning vid klockan sju, sen hade jag och Lukas lite mys tillsammans bara han och jag, det händer så sällan. Minns knappt hur det var när bara han fanns, och hur det var att vara mamma till bara ett barn. I vilket fall så satt vi och beställde lite saker till hans kalas som han ska ha, han har själv fått välja tema, och det blev såklart dinousarietema! Det stod mellan det och cars.

Sen duschade vi och myste framför spöket Laban, innan han nyss somnade läste vi en STOR bok.


Snart kommer M hem, då blir det film och gotta i soffan. Måste passa på och äta onyttigt nu för från och med den 5:e januari ska vi vara nyttiga, och jag ska börja träna. Det gick bra förra året innan jag blev gravid, hoppas att det går bra detta år med. Målvikten är 62 kg till och börja med, och att få bort "graviddallret", det är 4 kg dit och hård träning som gäller för dallret är värst!


I morgonbitti ska jag och Klara tillsammans med Emma åka till Norrköping och mellandagsrean, ska bli kul! På sena eftermiddagen tar jag och Elin bilen för att inhandla allt till nyår. Trerätters står på matsedeln, och en förhoppningsvis mycket trevlig kväll, fast det tvivlar jag inte på att vi inte får!!



Årets nyårsfirare:


   



Gokväll på er!

Av Johanna Mokvist - 28 december 2011 08:10


Igår eftermiddag flydde jag och barnen hem till min mamma och deras mormor. Vi hade det allmänt mysigt igår kväll. Båda barnen somnade lätt och snabbt, mycket skönt. Speciellt om man jämför mot hur det blev sist vi skulle sova över här, då var Klara 5 veckor gammal. Det hela slutade med att vi gick hem!


Natten har varit sådär. Jag har inte riktigt kunnat komma till ro. Jag gick och la mig vid 22-tiden men låg och vred på mig fram till 02-tiden, jag hade mycket tankar i huvudet, fick nämligen veta igår att en vän till min mamma dog i helgen av hjärtstillestånd bara sådär, endast 43 år gammal. Så tragiskt! Sen har Klara vaknat mycket inatt, Lukas där emot har sovit som en stock fram till 06.30 Nu sitter han och jag och myser i soffan, Klara sover än, likaså min mamma och bror.


Nu ska jag ta en kopp kaffe och vänta på att alla vaknar! I eftermiddag står planering av nyår på schemat med familjen Lagerstedt hemma hos oss. Kul!


Lukas och Mormor sommaren 2010. 

Igår kväll innan Lukas gick och la sig kramade han om sin mormor och sa "Jag älskar dig!", sötnos!

Av Johanna Mokvist - 27 december 2011 10:11


Så var julhelgen slut, nu inväntar vi bara det nya året!


Vi spenderade julafton hos svärföräldrarna, vi åke dit på morgonen efter att Lukas fick leta efter ett paket längst ett snöre som "tomten" hade ordnat med under natten, han tyckte att det var superkul och vi hade en mycket glad liten pojke här hemma. Hos svärföräldrarna åt vi god julfrukost och svärmor och Klara fick paket eftersom att det är Eva som har namnsdag på julafton (de heter det i andranamn), även jag fick ett paket trotts att jag inte heter Eva. En mascara och ett läppglans, de är så snälla mina svärföräldrar. Klara fick en Barbapappaskallra.


Julafton är verkligen en sån dag där man bara ägnar sig åt barnen (när man har barn såklart) jag och M lekte massor med Lukas under förmiddagen och det var så kul. Vid lunch åt vi god mat och då hade även barnen faster och kusiner kommit för att göra oss sällskap.


Lite senare var det dags för paketöppning, och det är ju kul för både små och stora. Och alla blev nöjda med sina klappar! Själv ska jag bland annat få gå på "fiskmassage" (eller mina fötter ska få det), testade ju på det i Thailand men det gick inte så bra då, hoppas på bättre lycka denna gång :)



På julaftonskvällen kom min mamma och Henric hit, vi åt ris alá malta och julgodis, klappar öppnades och vi vuxna spelade julklappsleken. En mycket lyckad och trevlig kväll, Lukas var glad över att ha sin mormor här hemma, det händer så sällan.


           



Juldagen spenderade vi i vanlig ordning hemma hos mi farmor Gud i vingåker. Där bjöds det som vanligt på god mat. Lite släktingar var där och klappar öppnades. Vid maten var det en liten pojke vid namn Lukas som åt som en häst och tuggade dåligt vilket resulterade i att han kräktes upp alla mat, på bordet... hmm... En repris från förra året då han satt en nöt i halsen och kräktes ner hela mattan! Hoppas att det är en tradition som tog slut detta år!


Nu är vi trötta på allt julstök och laddar inför Lukas föedseldagskalas som är på Tisdag om en vecka! Vår lilla pojke fyller 3 år, helt galet vad tiden går! Han växer och frodas och blir ständigt en pojke med mer egen vilja (på både gott och ont!)!


En "liten" pojke för snart 3 år sedan!  



Hoppas att Ni också har haft en trevlig julhelg!


Av Johanna Mokvist - 22 december 2011 21:25


Idag har vi varit och ätit tårta, världens bästa farfar fyller nämligen 73 år idag!

Hoppas att det blir många fler år, för vilken fantastiskt farfar han är! Lukas avgudar honom, och det förstår jag! Idag har även Klara spenderat mycket tid i farfars famn. Härligt att se!




Slänger upp en bild på Klara med sin fina farmor också som vi tog idag.




Nu ska jag titta på skräckfilm med min karl som just kom hem från ett gympass!


   

Av Johanna Mokvist - 21 december 2011 22:07


Idag hade jag Emelie och Emma här på fika vid lunch. Det var mycket trevligt och inehöll många skratt!

Satt nu på kvällskvisten och tittade på lite gamla bilder på Lukas när han var bebis och hittade denna bild:


 


Lukas är ca 6 månader på bilden, vi hade just flyttat tilbaka till Katrineholm från Norrköping. Idag när vi träffades, 2½ år senare såg det lite annorlunda ut! Emelie har lille Vince nu och Emma bär omkring på en gravidkula och ska snart ha bebis. Mycket kul!! Äntligen börjar MINA vänner få smått!



Tack för idag tjejer!

Av Johanna Mokvist - 21 december 2011 20:46


Idag fyller Klara hela 5 månader. Helt galet vad tiden har sprungit iväg. Tycker nyss jag var höggravid ocg klagade på att bebisen aldrig kom, och nu har vi världens finaste lilla flicka hos oss!


Nu har hon äntligen kommit in i den ålder där rutiner funkar bra, och de börjar växa fram mer och mer. Väldigt skönt tycker jag, bara jobbigt när alla dagar ser olika ut.


Klaras dagar ser ut så här just nu:

05.30-06.00: Vaknar och vill ligga bredvid mig i sängen och ammas för att fortsätta sova.

07.30-08.00: Vaknar för dagen.

10.00: Ammas, sover i ca 1 timme.

11.00-13.00: Leker i babygymmet/babysitter, tittar på när jag gör alla sysslor hemma, gosar osv.

13.00: Ammas, sover (antingen i vagnen eller i sängen) i cirka 1-1½ timme.

14.30: Ammas och gör ungefär samma som ovan under vakentiden.

16.00: Sover i cirka 45 min-1 timme.

17.00: Ammas, hänger med på ett bananskal, tittar på när middagen lagas och äter kanske lite gröt självsamt kastar ner alla sina leksaker på golvet medan vi andra äter.

18.30-19.00: Myser och tar det lugnt, badar, får pyjamas och äter för att sedan somna antingen i min famn eller själv i sin säng.


Sedan vaknar hon oftast några gånger under kvällen så att vi får gå upp till henne för att sätta i nappen och "övertala" henne att fortsätta sova, och ibland är det ammning som gäller för att få henne lugn.


På natten vaknar hon mellan 3-6 gånger för att äta. Detta är ju inget som hon egentligen är i behov av rent hungermässigt, det är väl mer hennes närhetsbehov som ropar på mamma! Vi hoppas att det ska släppa snart och att hon kan nöja sig med att äta en gång på den tidiga morgonen, för att sedan sova hela nätterna såklart! :)

Det är i alla fall otroligt skönt att ha lite ensamtid nu om kvällarna, även om man får springa upp till henne ett par gånger så är det hundra gånger bättre än förut när hon var gnällig/skrikig hela kvällarna med oss.



Hur gör ni med era bebisar i samma ålder, eller gjorde? NYFIKEN!


Världens finaste flicka 2-3 timmar ung!


Stora tjejen 5 månader senare!  




I morgon ska vi till BVC och väga (det är ca 2 månader sedan sist!), gissar på att hon väger 7 kg nu. Spännande!

Av Johanna Mokvist - 20 december 2011 09:58


Det är inte på tipp topp här hemma. Alla är snuviga, mer eller mindre. Den det är mest synd om är Klara. Hennes lilla näsa rinner hela tiden och hon avskyr att bli torkad under näsan.


M är och jobbar sin sista arbetsdag nu på länge, nu ska han vara hemma till oktober med barnen (slut på friden för honom med andra ord).

Lukas leker på sitt rum (för en gångs skull) och jag ska strax lägga en liten gnällig bebis för sin första sovstund. Numera sover hon tre gånger om dagen och det är väldigt viktigt att hon inte sover efter kl 5 för gör hon inte det somnar hon för natten klockan sju (dock så vaknar hon många gånger på kvällen och är ledsen).


I eftermiddag ska M ta med Lukas till Norrköping för lite fix. Jag och Klara ska göra stan med Emelie och Vince, lite julklappar ska inhandlas. Och så ska det faktiskt bli skönt att bara ha ett barn att rå om i ett par timmar.


Lukas och farmor gjorde en snölykta i söndags. Mycket fint! 

Av Johanna Mokvist - 18 december 2011 09:57


Igår hade vi knytkalas med familjerna Lagerstedt och Sandnell, och det var väldigt trevligt. Ljudnivån har ökat med åren också. Första året, för tre år sedan var det lugnt och skönt med bara tre barn, nu är det ju det dubbla :)


Vi åt mat i stora lass, barnen öppnade julklappar och busade/bråkade och några av oss vuxna smuttade på lite rödvin.Vi avslutade kvällen med en julklappslek. Hoppas verkligen att detta förblir den tradition, lite annat mot våra "kebabkvällar". Jag är verkligen glad över att vi har så fina vänner, och att alla våra barn leker så fint tillsammans (oftast!).


Just nu myser jag och barnen till lite julmusik och ska snart göra lite mandelmassegodis. M är döende (förkyld) så han ligger och sover en stund. Vid lunch tar vi pulkan och åker till farmor och farfar. Denna dag kommer bli bra! :)


         



Bäst av allt idag är ju att snön faktiskt faller. Äntligen kommer vintern :) och julen!

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards