ettsmåbarnsliv

Alla inlägg under januari 2012

Av Johanna Mokvist - 31 januari 2012 15:05


Idag har jag en dålig dag, även kvällen igår var ledsam. Jag har ofta dessa dagar, det går i perioder och nu verkar det som att det är dags igen.. Eller låt säga så här, oftast är det alltid något som får mig att "må dåligt", jag letar ofta anledningar till att vara ledsen eller skapar dem själv, detta kanske inte syns eller märks utåt men så är det i alla fall. Det är som att jag på något konstigt sätt vill straffa mig själv för något. Jobbigt för mig själv, och även för min familj! Den stora anledningen är (tror jag): Jag vet inte vem jag själv är, jag är splittrad av många olika anledningar och försöker hela tiden kompensera mitt dåliga mående med andra saker.


Idag har jag legat inne och surat och varit ledsen hela dagen, och då finns det tid för många funderingar på både det ena och det andra. Familjen är på öppna förskolan i nävertorp. Snart kommer de hem igen, längtar!





Barnen igår innan vi gick till öppna förskolan. Klara hade sin pulkapremiär, och det var godkänt av lilla fröken!

   

Av Johanna Mokvist - 29 januari 2012 19:55


Idag rullade jag iväg med Emmorna till forssjö, det nalkades ljusparty hemma hos Emelie. Sedan jag köpte ina första partylite-ljus i oktober är jag helt fast. Alla som säger att det bara är "snack" att de är bättre/luktar godare pratar i nattmössan som Lukas brukar säga. De är både bra och luktar ljuvligt! Så nu kommer "förrådet" av dessa ljus som nu är slut att fyllas på om några veckor. Längtar! 

Det var också mycket treligt att träffa gänget med tjejer som jag tycker om, och även många andra trevliga människor, och två söta smågrabbar. Mina kids stannade hemma med pappa M.


 


Och påtal om Partylite, jag ska bli säljare! Den 17:e mars ska jag ha ett ljusparty här hemma hos mig, jag hoppas att så många som möjligt vill komma för jag kommer då att försöka skrapa ihop en summa för att få "startväskan" som man måste ha som säljare! Komsikomsi!




När jag kom hem ikväll möttes jag av en glad familj, och det är ju alltid trevlig. Vi har busat järnet här hemma innan barnen somnade. Båda barnen är inne i bra "faser" nu, för det mesta i alla fall! Nu ska jag bädda ner mig i soffan framför Spårlöst innan sovdags.


Världens goaste, finaste, underbaraste och gladaste Klara.. Och dubbelhakan mamma!  


Go kväll på er!

Av Johanna Mokvist - 29 januari 2012 19:47


Jag skulle ta kort på Lukas ikväll, jag bad honom då att se glad ut, och vips kom fakeleendet upp!


Det ser ut såhär:


 



Jag måste säga att jag föredrar hans äkta leende! Fast det han ser ju faktiskt lite busigt söt ut när han låtsas le! 


Det äkta ser ut såhär:


 



Han är för go min pojke! Han växer så mycket, och blir mer och mer omveten av allt! Det är verkligen kul att vara hans mamma!

Av Johanna Mokvist - 29 januari 2012 11:19

   



Hoppgungan var kul, men inte att hoppa i! :)

Av Johanna Mokvist - 29 januari 2012 11:05


I fredags innan jag började att jobbade for vi iväg tillbadhuset hela familjen.

Klara har inte badad sedan innan hon fck öroninflamtionen så nu var det hög tid för det. Hon njöt i stora lass och är en "fisk" precis som Lukas. Jag tänkte bjuda på lite bilder från plaskandet! 


Så här glad är man innan badet! Efteråt också, när det var bajs i hela badbyxorna........



Lukas är en hejare i vattnet. Det märks på honom att han har badat mer eller mindre varje helg sedan han var 4 månader. Så himla duktig!!



Även pappa M tycker det är kul att leka! Klara ser ju mindre road ut, hon ville allra helst suga på den där badringen.


 

Klara sitter själv, jättestadigt.



Efter badet gick jag och Klara hem till min mamma eftersom att Klara bara orkar bada i en halvtimme. Pojkarna fortsatte att bada i 1-2 timmar.



Detta är vad ni får nöja er med!

Av Johanna Mokvist - 26 januari 2012 20:46

 


På bilderna ovan är barnen lika gamla! Glada och fulla av bus. Tänka sig, det känns som här om veckan Lukas var ett halvår (fast han är 3 år!).

Av Johanna Mokvist - 26 januari 2012 20:06


Dagarna går, tiden bara springer i från mig! Jag tänker flera gånger om dagen att jag önskar att dygnet hade fler timmar. Inte ens hälften av allt jag vill göra hinner jag med.


Nu är det slut på "mammaledigheten" för min del! Nu har pappa M tagit över barnansvaret om dagarna här hemma och det går såklart strålande. Han är så duktig min M, han är verkligen en pappa som ägnar mer eller mindre all tid åt barnen. Precis som det ska vara, tycker jag. Idag har de faktiskt vågat sig ut från huset på lite äventyr, närmare bestämt tll familjen Lagerstedt för lite lek. Tidigare har de mer eller minre varit hemma hela tiden, just för att allt ska fungera med maten osv för Klara, samt hitta en bra rutin när allt är nytt.


 


 


Jag då? Ja, det är skola och jobb som gäller för min del. Både kul och skönt. Naturligtvis saknar jag mina barn under tiden som jag är borta, det är verkligen ovant att inte vara med dem hela dagarna. Det både märks och känns nu att Klara börjar bli "stor" tjej, 6 månader är hon ju redan, och amningen (som för mig verkligen tillhör bebistiden) är på väg att försvinna till min stora sorg! Hon är redo, men inte jag! Idag har jag ammat henne EN gång, hon har noll intresse och skriker/knölar och bökar bara när jag försöker att amma henne. Det är riktig mat och gröt som gäller numera för vår envisa fröken.


Kladdigt men gott! Bröstmjölk är för småglin tycker Klara! 


Men visst är det skönt att det går framåt också.. Jag föredrar när barnen börjar bli lite större. Allt faller liksom på plats lite mer. Bebistiden kan vara ganska tuff och svår, man är trött konstant och man känner inte det där lilla knytet som kräver all ens uppmärksamhet/närhet 24/7( i allafall om man får en "Klarabebis")... Men.... Jag vet ju att jag kommer att sakna det ju äldre Klara blir, man glömmer ju bort så fort! Så vad ska jag säga, mammaledig lär jag ju bli igen....


Mer stök och bök i magen hoppas jag att det blit någon gång i framtiden (långt fram)!  



Hoppas att ni som troget förljer min blogg blir nöjda nu med ett inlägg!


Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards