ettsmåbarnsliv

Alla inlägg under januari 2012

Av Johanna Mokvist - 12 januari 2012 21:52


Ja jösses kära läsare! Idag hade jag tillsammans med M ett riktigt träningspass på Hälsogymmet. Han följde med mig dit för att visa hur alla maskiner fungerar och visade mig lite andra övning, så nu är jag expert! Det var riktigt kul, och det kändes i kroppen må ni tro. Så nu blir det årskort där, hoppas på att några fler hoppar på och tränar där!


Nu sitter jag i soffan framför en kass dramafilm, slänger ett öga på tvn lite då och då. Är skönt att ha något på i bakgrunden. M är på herrmiddag och barnen sover sedan klockan 19, snart ska väl även jag krypa till kojs. Om jag vågar. Jag har alltid en "kuslig" känsla inombords när jag är själv hemma om kvällarna och speciellt när jag kryper ner i sängen..


Nu bjuder jag er på några bilder som jag tog på mina fina barn ikväll innan nattningen. De växer och utvecklas så att det knakar båda två! Stoppa tiden!


     

Mammas linsskydd är en väldigt rolig leksak! 




GONATT!

Av Johanna Mokvist - 10 januari 2012 21:07


Idag var den stora dagen här. Dagen då jag "flydde" från hemmet för några timmar. Jag åkte till skolan i morse, och innan jag gjorde det ammade jag Klara. Jag var sedan borta till 15-tiden, då hade vår lilla fröken madam enbart ätit 60 ml bröstmjölk på 5½ timme.. Om jag hade varit hemma hade hon kanske ätit 180ml x2! Inte ett dugg kul, och det känns otroligt jobbigt.. Hon hade varit glad och så hela tiden, och inte verkat hungrig men hon åt som en häst från mig direkt när jag kom hem.. :( Jag vill verkligen att det ska fungera! 


Det vore ju också bra om hon kunde tycka om gröt eller annan mat, så att det kunde mäta hennes mage lite, men nejnej, det vill hon då rakt inte ha!


...SÅ! Om det är någon som har tips, eller funderingar, dela gärna med er!



Klara och den "nya matkällan" pappa M! 

Av Johanna Mokvist - 9 januari 2012 20:48


   



Lukas älskar att leka "jobbarkille", det är mer eller mindre det enda han och hans dagiskompis gör när de leker! Och idag har han verkligen fått agera som en jobbarkille här hemma. Vi är i målartagen inne på hans rum nämligen. fondtapeten som är där nu är inte så passande inne på ett barnrum tycker vi, och Lukas vill gärna ha grönt så det fick bli så istället (de andra väggarna är vita). I vilket fall, det har slipats, maskerats tejp och så slutligen målats, vilken han ju tycker är hur kul som helst. Frågan är bara om en annan kommer att vänja sig vd denna "gräsliga" färg! ;)


En annan kul sak (tycker han) är ju att han får sova på madrassen inne i vårat sovrum inatt! Hoppas på kids som inte väcker varandra inatt med andra ord....

Av Johanna Mokvist - 9 januari 2012 20:38


Två små busungar i soffan innan läggdags. Klara avgudar verkligen sin tokiga storebror, och han älskar henne till månen och tillbaka! Vilka underbara små syskon!


Bilden som är på bara Lukas visar att han ser misshandlad ut, han ramlar HELA tiden så vi har tappar räkningen på hur många sår,bulor och blåmärken han har nu. Det är fläsklätt, bula i huvudet, jack bakom örat... Ja listan kan göras LÅNG! Är åldern 3 "ramla och snubbla-åldern" eller? :)


     

Av Johanna Mokvist - 6 januari 2012 11:21


Det händer grejer här hemma må ni tro!

Som jag skrev igår har Klara fått två tänder, idag fixade jag ett "bildvbevis" på det.


 


Med vår stora vilding händer det också grejer, han är blöjfri om dagarna och har varit det sedan mellandagarna. Han har ju varit så himla envis med blöjan och har mer eller mindre vägrat att kissa på pottan/toaletten. För att skynda på det hela lite "kom jag på" att vi kunde skaffa ett stjärnsystem till honom. Det gick ut på att så fort han gått på toaletten fick han sätta upp en stjärna på ett tabell med rutor, och när han hade fått fem stjärnor på rad fick han en liten överraskning i stil med en studsboll, målarblock, glitterpennor osv. OCH DET FUNGERADE! Han är så duktig och olyckor sker mer eller mindre aldrig!


Blöjan på natten är oftast torr så det dröjer inte länge innan vi vågar oss på blöjfria nätter också. Så himla skönt, och vad stor han känns nu.


 


Just nu har jag liten ensamtid här hemma med min kära vän kaffet. Klara sover och mina grabbar är och handlar lite. På eftermiddagen ska det lämnas ut kalaskort, min farmor Gun kommer för att fira Lukas i efterskott och så blev det tal om att Lukas skulle leka med kompisen också.


Ikväll blir det väl fredagsmys med... hmm, frukt.. Det är faktiskt helt ärligt ganska tråkigt att vara nyttig men vill man få bort gravditetsdallret får man lida lite!


Trevlig helg på er!

Av Johanna Mokvist - 5 januari 2012 11:04


Snart är dagen här, dagen då jag "flyr" hemmet och lämnar över allt ansvar på pappa M.


Vi är i full gång med att introducera mat för Klara, morot tycker hon massor om, men gröt, som är något hon kan stå sig på längre avskyr hon, och så har vi märkt alla de gånger vi har försökt få henne att äta det att hon får utslag runt munnen och bir alldeles röd, allergi?

Tidigare i morse lät vi henne smaka på lite ersättning också, just för att det vore bra om hon kunde dricka lite utav det och inte bara bröstmjölk om dagarna då jag är borta (jag har verkligen bara mjölk så att det räcker till henne, mer eller mindre omöjligt att pumpa ut så att det räcker en hel dag) då kom dessa utslag igen, samt det röda rutnt munnen... Försökte ringa bvc men hon var på semester! :/


Någon som har erfarenhet av detta? Och tips på hur man får en envis skrutta att tycka om gröt/ersättning?


Annars rullar det på med vår lilla tös, hon växer och frodas och är ju faktiskt snart ett HALVÅR! Vart tar tiden vägen? Dagen innan nyår upptäckte vi två små tänder i underkäken som nu växer som bara tusan, detta har också bidragt till att hon är kinkig mer eller mindre hela tiden när hon är vaken och väldigt klängig, det sköna är att pappa M funkar lika bra som jag numera!


 

Av Johanna Mokvist - 3 januari 2012 20:23


Idag har vi en treåring här hemma. Vår fina pojke Lukas har fyllt år dag!


Tänk att det är tre år sedan han kom till oss den där kalla vinternatten, och att vi har varit mamma och pappa i tre år till honom! Helt fantastiskt. Det är verkligen en berg och-dalbana att vara förälder till denna pojke (precis som det säkerligen är att vara det till alla barn), det växlar mellan att vara helt underbart till att stundvis vara otroligt krävande. Tur är det väl att allt det underbara man får ut av det gör att det är värt varje sekund. Ord kan inte beskriva hur mycket jag älskar min fina, envisa, glada och snälla pojke!


Hans dag startade med att vi väckte honom genom att sjunga och komma in till honom med en bricka med saker på som han tycker om samt en drös av presenter. Han blev mycket glad och sprallig såklart! :) Förmiddagen har sedan spenderts med att förberda inför främmande och fika! Först in var Emma, Emelie och Vince, min farfar Hasse och Berit och med sig hade det mycket bra presenter till honom.


Det bjöds på prnsess(prins)tårta som jag hade bakat och olika kakor samt cupcakes.


På eftermiddagen kom även Lukas farmor och farfar och senare även mormor och Henric. Ännu mer presenter blev det och han var verkligen i eld och lågor här hemma.


Nu är vi mätta och belåtna efter massvis av fika under dagen. Kalaspojken sover gott och kommer säkerligen att drömma om alla sina fina presenter och om denna dag!


I morgon är en annan dag med ett spännande besök som jag både ser fram emot och inte (nervöst)!


Ostrullar, vindruvor, choklad, oboy och en kaka!


Klara redo att väcka födelsedags-brorsan!



     


 



       


Ett stort tack till alla nära och kära som kom och firade vår pojke idag!

Av Johanna Mokvist - 1 januari 2012 21:47


Vi träffades för första gången för 8 ½ år sedan.

Vi har varit tillsammans i 5 ½ år.

Vi har varit förlovade i 2 år.

Vi har bott tillsammans på tre olika ställen.

Vi har rest utomlands med varandra tre gånger.

Vi har gått igenom med och motgångar tillsammans.

Viktigaste av allt, vi har två fina barn tillsammans. Om det inte vore för att det var du och jag hade vi inte blivit föräldrar till just Lukas och Klara!


Många år och många upplevelser, platser, med och motgångar kommer det att bli, och det är jag världens lyckligaste för. Tillsammans du, jag och våra barn, det är livet för MIG!

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards