ettsmåbarnsliv

Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

Könsroller - nu är det dags!

Av Johanna Mokvist - 17 maj 2011 10:18


Sitter i skolan med en skön "fikarast", kaffet har jag dock redan druckit. Det hinns inte med hemma, så det har blivit till en rutin att alltid ta en kopp när jag kommer hit. Undrar hur det ska gå i höst, med två vildingar hemma att roa på olika vis. Känns nästan som att kaffe är ett måste då för att kunna överleva dagen.


I vilket fall, sitter med ett av mina sista arbeten i skolan, ett fördjupningsarbete i samhällskunskap. Jag har skrivit om det tidigare, att jag ska skiva om barns könsroller i samhället. Och nu är det alltså dags att knåpa ihop något. Jag ska bland annat "intervjua" förskolepersonal på torsdag, och är även på jakt efter föräldrar som vill ställa upp på ett par frågar!


En bok som jag använder mig av till det här arbetet är: Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2.

 

Eftersom jag tycker att detta är intressant i sig så köpte jag faktiskt hem den, och oj så bra den är och det har fått mina tankar att snurra och att faktiskt inse hur föräldrar nog faktiskt behandlar pojkar och flickor olika. Kanske inte medvetet i alla fall, och det handlar om sådana små saker som man som färälder kanske inte tänker på kan bidra till hur barnet formas.


  • Hur gör du förälder för att behandla ditt barn som just ett BARN och inte ett KÖN?
  • Vad anser du som förälder om rosa/blå kläder? Får din pojke ha rosa kläder på sig utan att du skäms över det inför andra?
  • Låter du dina barn leka med alla leksaker eller bara de "könsbestämda"?
  • Hur tror du att du som förälder bidrar till olika könsindelningar?



Om någon har lust att svara på alla eller någon fråga över så skulle jag bli glad! :)


 
 
Ingen bild

Sandra Adeteg

17 maj 2011 14:37

Hej! Brukar kika in här ibland. Så härligt att se att du och magen mår bra!

Vilket inressant ämne du valt att skriva om. Och vilka viktiga frågor. Jag sa innan vi fick Maja att hon absolut inte skulle bli nån rosa tjej (om det skulle bli en tjej), men ack så fel jag hade. I början var allt till henne rosa. Nu går jag från det mer och mer då jag hittat andra färger som passar henne så bra. Favoriten just nu är blått och turkost (väldigt killigt ;-) ).

Ju äldre hon blir, desto mer tänker jag på det där med att inte "behandla" henne som en flicka. Jag försöker erbjuda henne alla leksaker. Just nu är dock dockor roligast, men jag tror det hade varit samma sak om hon varit pojke. Hon vill ju göra precis som vi och det gör hon genom att leka med dockorna. Men i höstas var det bilar som var roligast, så det går lite fram och tillbaka. Hon blir fortfarande helt salig när hon ser en traktor ute och jag uppmuntrar det lika mycket som jag uppmuntrar leken med dockorna.

Jag låter Maja leka med alla leksaker, gör inte nån skillnad på det. Och än så länge så är hon totalt omedveten om att hon är en tjej. Innan hårte började växa på henne var det många som kallade henne för pojke och jag sa aldrig något om det, det spelar liksom ingen roll. Hon är ju i främsta hand ett barn.

Jag kan bli lite irriterad på andra som säger att hon ibland är så typiskt tjejig bara för att hon är ganska försiktig av sig, att hon gärna kollar av läget först innan hon vågar sig fram. Jag anser inte att det är för att hon är tjej, utan för att hon i just det avseendet är så lik Fredrik som är precis likadan. Det är ju aldrig nån som säger så till Fredrik!

Skule kunna prata om detta i en evighet men det får nog räcka här. Vill du ha´mer svar får du mer än gärna höra av dig!
Kram

Johanna Mokvist

18 maj 2011 10:21

Tack så jättemycket för din kommentar Sandra! =) Du har bra åsikter runt detta tycker jag!

Kul att du tittar in här ibland, och hoppas att allt är bra med din lilla familj!
Kram

 
Hanna Runesdotter

Hanna Runesdotter

20 maj 2011 11:38

Självklart vill jag bidra med en kommentar.

Jag har inga som helst problem med att klä pojkarna i rosa kläder. Samma sak med leksaker, de får leka med precis vad de vill.

Thristan har nu blivit så stor, 3,5 år, och är väl medveten om att han är en pojke. "pojkar har snopp och flickor har tuttar" säger han stolt. Sant. Men hans pappa har tyvärr fått honom att tycka att bilar är för killar, att killar inte får tycka om rosa och lila, att killar är tuffa osv.

Thristan har även blivit kallad för "tjejig" för att han är så försiktig och avvaktande av sig. Jag tycker det är så tråkigt. Barn är ju barn, helt oberoende på vilket kön de har. För vem har egentligen rätten att säga på vilket sätt ett barn ska bete sig, eller vilka leksaker de ska få leka med?

Thexas är än så länge ovetande om vilket kön han har. Han hänger mest på brorsan och gör som honom (och snor hans leksaker såklart) Men det gör mig faktiskt lite ledsen att han kommer att ta efter Thristans tycke angående pojkigt/flickigt.

Det blev ett väldigt rörigt inlägg det här, hoppas du får ut nåt av det iaf. ;)

Kram, och hoppas ni får en fin fredag!

http://hannarunesdotter.blogg.se

Johanna Mokvist

21 maj 2011 14:54

Tack så mycket Hanna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Mokvist - 12 februari 2014 10:26

Visst är det väl mysigt när en bebis är så fäst vid en snuttetrasa/gosedjur? Oskar älskar snuttetrasan som han han på bilden. Den är från polarn o pyret. Jag har med alla barn haft dessa när jag ammar men Oskar är den enda som hållit fast vid den ...

Av Johanna Mokvist - 12 februari 2014 10:23

Äntligen börjar jag känna av att jag har ändrat livsstilen! Träning och bättre mat (inga sötsaker) har resulterat i att jag har tappat 4 kilo och minskat 5 cm i midjemått. Jag känner att jag är på rätt bana nu :) tänker inte ge upp! Igår testad...

Av Johanna Mokvist - 31 januari 2014 08:53


För första gången har jag verkligen bestämt mig att vikten ska ner och att måtten ska minskas!! Jag känner mig verkligen besluten om det. Ni som känner mig vet att jag är en riktig gottegris, både godis och bakverk är en stor last hos mig. På den...

Av Johanna Mokvist - 31 januari 2014 08:13

Jag håller på att bli tokig på denna ständiga trötthet som jag dragit på mig. Det spelar ingen roll hur många timmar i sträck jag sover, jag är ändå som ett vrak på morgonen. Detta leder så klart med sig att jag är lättretlig och sur också. Det he...

Av Johanna Mokvist - 24 januari 2014 09:19

Idag är barnen lediga från dagis som alltid på fredagar. Just nu dansas det till "the foxsong". Klara är galen i den ochvkan nog hela texten! Hon är så himla söt när hon står framför tv:n (youtube) och sjunger/dansar. Jag själv gillar den också, haha...

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards