ettsmåbarnsliv

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2010

"Kamphund"

Av Johanna Mokvist - 8 augusti 2010 19:41


Ett väldigt omtalat ämne på många olika håll är "kamphundar". Alla har vi olika uppfattningar vad en kamphund verkligen är, om de ska förbjudas och vilka hundar som går under ordet kamphund.


Det är uppdelat i två kategorier;


* De som menar på att deras hundar inte är kamphundar (staffar, Amstaff, Pittbull osv). De flesta människor som har dessa hundar älskar sina hundar och lever med dem som familjemedlemmar. Många av dessa människor har även barn i familjen, som säkerligen är bästa kompis med den såkallade "kamphunden". Dessa människor vill självklart under inga som helst omständigheter att deras familjemedlem ska bli en förbjuden hundras och kan inte på något sätt förstå varför vissa människor anser dessa hundar elaka och farliga.


Sen har vi den andra kategorin människor


* Dessa människor är oftast de utan någon som helst kunskap om hundar överhuvudtaget. Dessa männiksor läser aftonbladet och expressen och kan där se att en "mördarhund" har ätit upp halva ansiktet på ett barn. De vill absolut att dessa hemska hundar ska bli förbjudna att ha, för det är ju enbart dessa hemska hundar som kan bli farliga, för de är ju faktiskt "kamphundar".  Sen finns det ju även de människor som är hundkunniga men endå har ett starkt hat mot dessa hundraser, men även då handlar det om att de inte varit i kontakt själv med en av dessa otroligt farliga hundar.


Jag är med i kategori ETT. Jag är ingen hundmänniska, men jag var en gång i tiden. Jag växte upp på landet, i ett ruggigt hus med flera stycken staffar. De här hundarna var mina bästa vänner, speciellt en tik med namnet Molly. Hon kom in i mitt liv när jag var 4 år. Hon och jag gjorde allting tillsammans. Vi lekte i skogen, badade, busade och sov tillsammans. Att hon, eller någon annan av dessa hundar skulle kunna vara elaka är för mig helt omöjligt. Jag kunde göra vad som helst med dessa hundar, de rörde inte en min och skulle aldrig ha skadat mig.


Vad folk måste förstå är att dessa hundar är som vilka andra hundar som helst, de är snälla och underbara familjemedlemmar om man tar om hand dem på rätt sätt. En ung kille som knarkar, hetsar sin hund mot andra hundar och bråkar runt på stan ska inte ha en sådan här hund, ja ingen hund alls för den delen. Vilken hund skulle inte då kunna bli arg och rädd? Man gör en hund till vad man vill att den ska bli. Behandlar man den med respekt och ger den kärlek så får man en helt underbar hund, det gäller väl alla hundar? Att sen dessa stackars hundar hamnar i fel händer ibland är bara olyckligt. Vilken hundras som helst kan bli farlig i fel händer.


Nej, det måste bli en ändrig på hur folk ser på dessa hundraser. Man kan inte börja med förbud, i såna fall skulle det mesta här i världen bli förbjudet för det finns ju alltid någon som inte gillar nått.



   


Lukas med livsfarliga Noowa som är en Staffordshire Bullterrier. En otroligt ofarlig hund som mest lullar runt och skulle aldig skada Lukas på något sätt (i sådana fall pussa sönder honom)

 
 
Ingen bild

Elvira

9 augusti 2010 15:55

Ja jag röstar på dig när(inte om?!) du ställer upp i valet sötnos :-) !

Håller med dig om att folk ser precis det de vill för det är enklast så :((
Tycker själv att hysterin kring 'licenser o körkort' dessvärre håller kvar hundarna i ett skimmer av våldsromantik som alltid kommer att tilltala trasiga människor och därför blir hundarna mer begärliga för dessa som "respektingivande statussymboler"!

Och om det i förlängningen innebär att de måste avla fram egna blandningar som ser SNARLIKA ut med American Pitbulls m fl. varför inte?
De gör sig ju dessutom en slant på vägen..... :-p
Stärk djurskyddet istället så att hundägarna OCH eventuella hundpassare MÅSTE stå till svars om något onämnbart händer.
Registrerade kennlar får ju hembesök av kennelkonsulenter för att kolla att hundarna har det bra, i första hand i förebyggande syfte :). Varför inte också hunduppfödare UTAN registrerat kennelnamn ÄVEN så klart blandis-ivrarna???

Vidare skulle jag hemskt gärna se att Svenska Kennelklubben lyfte över "staffen" ifrån terriergruppen till sällskapsgruppen i sin gruppuppdelning, så kan vi päron och våra lalliga bullar fika ibland "yorkies" och andra likasinnade
bestar -och jag får äntligen tillfälle att testa min rosa Chaneldräkt... ;)

Att Staffordshire Bullterriern visas i samma ring som bl a Yorkshireterriern borde ju, vill jag gärna tro iallafall, ta udden av åtskilliga hundkännares liksom tyckares fördomar och kanske som bonus :D att en hel del(!) journalister måste läsa på lite mycket INNAN de anser sig ha scoopat till sig ett Pulitzer-pris?

Oj oj nej nu ska jag inte surra mer på ditt braiga funderande och kloka inlägg...

Har en jättebra salvreceptskurhopkoksmet ifall Lukas blir alldeles ämlig av pusseksemen ;) ;) ;)
Min prins är ju precis som du och din uppväxt med dessa ohyggligt ljuvliga varelser så det gäller ju att passa på pussdoserna så det inte blir för mycket!!!
Ha ha ha underbara lille Lukas och Noowa
-årets busfrön (^_^)
Härliga bilder bilder och urmajsig blogg, tack!

Kram på er och ha det bäst

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Mokvist - 12 februari 2014 10:26

Visst är det väl mysigt när en bebis är så fäst vid en snuttetrasa/gosedjur? Oskar älskar snuttetrasan som han han på bilden. Den är från polarn o pyret. Jag har med alla barn haft dessa när jag ammar men Oskar är den enda som hållit fast vid den ...

Av Johanna Mokvist - 12 februari 2014 10:23

Äntligen börjar jag känna av att jag har ändrat livsstilen! Träning och bättre mat (inga sötsaker) har resulterat i att jag har tappat 4 kilo och minskat 5 cm i midjemått. Jag känner att jag är på rätt bana nu :) tänker inte ge upp! Igår testad...

Av Johanna Mokvist - 31 januari 2014 08:53


För första gången har jag verkligen bestämt mig att vikten ska ner och att måtten ska minskas!! Jag känner mig verkligen besluten om det. Ni som känner mig vet att jag är en riktig gottegris, både godis och bakverk är en stor last hos mig. På den...

Av Johanna Mokvist - 31 januari 2014 08:13

Jag håller på att bli tokig på denna ständiga trötthet som jag dragit på mig. Det spelar ingen roll hur många timmar i sträck jag sover, jag är ändå som ett vrak på morgonen. Detta leder så klart med sig att jag är lättretlig och sur också. Det he...

Av Johanna Mokvist - 24 januari 2014 09:19

Idag är barnen lediga från dagis som alltid på fredagar. Just nu dansas det till "the foxsong". Klara är galen i den ochvkan nog hela texten! Hon är så himla söt när hon står framför tv:n (youtube) och sjunger/dansar. Jag själv gillar den också, haha...

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards