ettsmåbarnsliv

Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Johanna Mokvist - 16 januari 2011 21:14

 


Jag önskar verkligen att saker och ting såg annorlunda ut! Jag trivs så bra i mina syskons närvaro, jag hatar att allt är som det är. För visst tusan hade vår kontakt sett annorlunda ut om allt inte var som det är!


Tänk när vi var små, vad kul vi hade tillsammans. Önskar vi kunde ha så kul tillsammans igen.. Jag saknar verkligen mina två syskon, att ha en riktig relation!




:(

Av Johanna Mokvist - 16 januari 2011 14:49


Ni som har katt, vad har ni för slags katt? Den vanliga bondkatten/huskatten som många människor har eller kanske en raskatt med stamtavla?


Innan vi skaffade Poqita och Liña så hade vi som säkert bekant två huskatter, och även innan dessa har jag bara haft huskatter. Tanken har aldrig slagit mig att det är "fel" (tycker jag) att köpa en huskatt förrens vi skaffade de två vi har nu, som är Norska skogaktter. En vanlig huskatt har lika mycket värde som en raskatt, det är inte det jag menar när jag skriver att det är "fel".


En huskatt kan du oftast köpa genom blocket, tidningen eller på en annons du ser i affären. Priset är oftast lågt, säkert högst 300 kronor. Dock är det nog vanligare med en billigare slant än så. Vad du får, vet du egentligen inte. Du ser bara den där ulliga, söta lilla oskyldiga kattungen. Kattungen är med säkerhet inte vaccinerad, id-märk, försäkrad eller undersökt av veterinären. Med lite tur är kattungen avmaskad.


Runt om i hela landet finns det hemlösa katter, då oftast huskatter. Att då köpa en huskatt för 100 bananer drar ner huskattens status rejällt. Kan inte tänka mig att någon skulle köpa en hundvalp för ynka 100 spänn utan att rynka på näsan? Vart går gränsen? Varför är det ok att köpa en katt för en så billig slant, men inte en hund?


Nej för tusan! Ska ni ha katt, lägg då istället lite pengar på det i stället. Då får ni en vaccinerad kattunge som är id-märk och kontrollerad av en veterinär innan försäljning. Ångrar ni er så har ni oftast garanterat en uppfödare som tar tillbaka katten, vilket kanske inte är lika vanligt om du köper din katt av en bonde ex?



På så sätt, kan de stackars huskatterna som ingen vill ha, få ett hem, och det behöver inte bli fler av de hemlösa missarna. För visst är det så att jag inbillar mig att om man köper en katt för några tusen struntar man inte i den sen!


 

Av Johanna Mokvist - 16 januari 2011 13:32


Kvällen igår spenderade vi hemma hos Marcus, Elin och Isac. Andreas var också där. Barnen "lekte" fint. Lukas är ju 7 månader äldre än Isac och det visar han gärna. Att ta de leksaker som Isac har tycker han om, och han inser heller kanske inte att Isac är mindre än honom själv så det blev en och annan fällning, inte med flit såklart.


Igår blev det för ovanlighetens skull Mcd istället för pizza, för min och Elins skull. Lukas moffade tortellini och doppade i vitsås? Även en och annan sked med bara vitsås slank ner. Hua!


Nu ska jag strax hoppa in i duschen innan vi ska ta bilen till min farmor Gun som fyllde år igår.

Ikväll börjar äntligen Solsidan på tv igen, så jag vet vart jag håller hus vid 8 iväll! :)


En och annan bok hann vi med att läsa som den bokmal Lukas är.


Isac sötnos, Lukas spexar i vanlig ordning i bakgrunden :)




Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards