ettsmåbarnsliv

Alla inlägg under april 2012

Av Johanna Mokvist - 15 april 2012 11:00

 



Snart kommer vår sängkappa Eden hem till nya sängen. Hoppas att det blir fint!

Frågan sen är om vi ska våga oss på at bygga en egen sänggavel. Tips på sådana mottages gärna!

Av Johanna Mokvist - 15 april 2012 07:32


Klara åtta, snart nio månder:


 



favoritsysselsättning; sitta på en filt på golvet. Gnälla för att slutligen skrika när hon inte når leksakerna. Det vore ju dumt att testa att ta sig framåt på något sätt...



Lukas, 8 månader;


 



Favoritsysselsättning då; Utforska! Åla runt runt i hela lägenheten och gå längst möbler.



Att barn kan vara så olika!

Av Johanna Mokvist - 15 april 2012 07:08


Så var det söndagmorgon igen, vilket betyder att det är min helgmorgon att stiga upp med barnen. Konstigt nog vaknar de alltid tidigt när det är mamman dem ska väcka.. I morse vaknade jag av att båda barnen hostade i kör mer eller mindre, det kändes nästan som om att de tävlade i vem som kunde hoste längst och flest gånger...


Nu har Klara fått "välling" (hon ogillar flaskan skarpt så det blir gröt med vällingpulver), Lukas tittar nöjt på spöket Laban medan jag och Klara sitter på hennes lekmatta här på golvet, jag med en kopp kaffe och snart lär det bli en till.


Snart ska jag studsa in i duschen så att det är färdigt. Martin lär väl sova framåt lunch som förra söndagen...

Efter lunch blir det kaffe och promenad med Emma om det blir som tänkt i alla fall.


   

Söming kille!


Helst alla nappar samtidigt, gärna när munnen är full av gröt också... 

Av Johanna Mokvist - 14 april 2012 21:20


Idag hade vi middagsbesök av våra vänner med barn. fyra små magar av sex skulle mättas med mat som vi skulle laga, och något som alltid går hem hos småttingar är väl pasta och korv. Jag kände att jag ville göra något annorlunda för en gångs skull och roligt. Jag tog fram ett "tips" i huvudet som gick ut på att sticka in en massa spaghetti i korvbitar för att sedan koka det tillsammans. Det fick helt enkelt bli korvbitar med "hår". Alla barnen åt med god aptit och roligt såg det ut också :)


Helt klart ett tips till er med kräsna småttingar, detta gör det helt klart roligare att äta!


Ett evighetsgöra att sticka in spaghetti i korvbitar, men roligt såg det ut i alla fall.  

Av Johanna Mokvist - 14 april 2012 21:02


När Klara var pyttebebis kunde hon antigen bara sova vid "matbarnen" eller i vagnen efter några minuters gallskrik. Numera än hon ju en väldigt förnöjd liten tjej med det mesta i hennes tillvaro, men på den senaste tiden har hon bara kunnat sova i vagnen när den har rört på sig, vilket ju är mindre bra. Jag vet inte vad det har berott på, kanske en "period".


Vi har tidigare haft en Brio sing, vi köpte den när Lukas var ett år, och var väl mindre nöjda med den. Breda däck och ingen fullt liggläge, det ser verkligen obekvämt ut i den, och det går dessutom inte att ha någon ståbräda till den (inte som vi har hittat i alla fall). Så vi slog på stort och köpte en ny vagn, eller jag en begagnad som inte ens är året. Också en Brio, fast en "Happy". KANON är den, och Klara sover som en prinsessa i den, i eftermiddag sov hon till och med 40 minuter i den utanför fönstret när den stod stilla. Det ingick en ståbräda i priset också, och det var ju helt klart ett pluss i kanten. Supernöjd!


Sover gott i nya vrålåket! 


Av Johanna Mokvist - 14 april 2012 20:42


..två veckor senare än tänkt! Det kom ju både jobb och sjukdom i vägen, men nu så! Jag, eller VI är väldigt nöjda. För er som inte vet hade vi tidigare en stor hallgarderob med skjutdörrar, som gjorde att hallen kändes väldigt liten precis när man kom in, väggarna var gräsligt gröna vilket också gjorde att det kändes mindre än vad det är. Trappan var furufärgad med en tutch av "bastukänsla", nu är den vit och fin. Väggarna fick en ljus lattefärg. Sen har vi ju såklart piffat upp med lite nytt också för att få till det lilla extra.



Nu tänkte jag bjuda på lite bilder. För er som inte har varit här kanske det inte säger så mycket, men ni som har varit här borde se den stora skillnaden.


Ett runt hål pryder numera väggen mellan köket och hallen. En kul grej och mer ljus till hallen! 



Skänken köpte jag av min vän Emma och målade vit. Hur fin som helst!


 


Hålet från kökets håll. Mysigt med ljuslyktor där när kvällen kommer.  


Och så detaljer....


 


     

Barnen fick egna hängare.


 



Vad tycker ni? Syns det någon skillnad för er som sett den "gamla" hallen?



 

Av Johanna Mokvist - 10 april 2012 08:53




Glada barn= Glad morgon!










     

Av Johanna Mokvist - 8 april 2012 11:00


Nu på morgon har jag och barnen myst på ordentligt. Det är pappa M´s sovmorgon idag, och han sover än! I vanliga fall brukar den som har sovorgon gå upp omkring kl nio, men inte idag inte.Jag har aldrig ro i kroppen att sova längre än till klockan nio när jag har sovmorgon.


Vi har hunnit med frukost, bus, klippning av Lukas (som var ilsken under tiden), Lukas har badat skumbad, jag har gjort mig i ordning och hunnit med tre koppar kaffe. Klara sover och har gjort det i 1½ timme, vi som är vakna tittar nu på Barbapappa och inväntat lunch som idag bara blir något "mellis"-liknade för klockan två rullar bilen mot Vingåker och gammelfarmor Gun, det nalkas påskmiddag.


Klara är mycket piggare idag, och tog det sista penecillinet igår kväll, nu är det bara den envisa förkylningen som ska försvinna också. Hon är verkligen en liten otursbebis när det gäller sjukdomar. Lukas där emot, han är nästan aldrig sjuk. En av varje har vi fått på många olika sätt!


             




Hoppas föressten att alla har en trevlig påsk, och att ni äter godis som aldrig förr!


Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards