ettsmåbarnsliv

Alla inlägg under januari 2011

Av Johanna Mokvist - 26 januari 2011 09:24


Tid är något jag verkligen skulle vilja ha mer av!

Hur gör man för att hinna med att man vill göra, men samtidigt hinna med alla måsten som ska göras. Så som att gå i skolan, laga mat, städa, tvätta och plugga?


Jag går i skolan till 3 tiden varje dag, där efter hämtar jag Lukas på dagis. Vi är nästan alltid hemma omkring halv 4 tiden. När vi sen har ätit är klockan oftast omkring halv 6. Då ska all disk bort, det kanske ska tvättas eller så är det alltid något annat som behövs göras i hemmet. Sen vill man ju väldigt gärna hinna med att umgås med Lukas, busa och leka med honom efter en dag i från honom.


Det är ungefär det som hinns med på en dag.. Allt det där andra, som att umgås med vänner, gå en sväng på stan eller bara göra någonting som man vill får ju läggas åt sidan.


Så, gärna MER tid! Lägg till ett par timmar på dagens dygn. Skulle vara trevligt att på kvällen efter middag och disk kunna gå iväg någonstans, men antingen är klockan för mycket och Lukas ska sova, eller så är en annan helt slut!


  

Mer TID till att besöka Lukas Mormor skulle jag vilja ha!

 

 

Nu ska jag ägna mig åt skolarbete..


Av Johanna Mokvist - 25 januari 2011 08:03


Åh, så trött jag är på att ha ständig huvudvärk! Och värktabletter vill jag inte ta heller, har hört för mycket om ämnet som finns i alvedon/ipren, vilket kan ge komplikationer på bebis. Så skippar dessa tabletter så gott som det går. Förhoppningsvis har huvudvärken med min förkylning att göra, bara hoppas det förvinner snabbt! Tips på annat sätt att bota huvudvärk?


Lukas ligger i soffan och tittar på Pingu och myser med filten. Vi ska strax äta lite frukost innan vi ska traska iväg till dagis och jag till skolan. En lång dag idag, och sen är vi ensamma hemma hela kvällen då pappa M är i Linköping.


Nej, nu ska vi äta så jag kommer till skolan. Alltid lika trevligt och kul där!



Nu vill jag ha vår/sommar! 

Av Johanna Mokvist - 24 januari 2011 19:02

 



Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Vidare kan slidan avge en ökad mängd sekret. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget. <---- Jasså?? Det har jag inte märkt! ;)

Ditt barn är 18 cm långt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln.






Sakta går det, men visst händer det saker! :)

Av Johanna Mokvist - 23 januari 2011 19:40


Ikväll rök håret på Lukas. Till min stora sorg :( inte för att han haft någo vidare frisyr innan men lite längd har det varit iaf. M fick bestämma denna gång, och då skulle det visst vara stubb bara.. Själv föredrar jag lite frisyr på det hela, och det kommer det att bli sen när det får växa ut. Kanske ett besök hos en frisör då?


Dagen har spenderats i Hulta. Vi alla har varit lite "ur". Snuviga, hostiga och trötta så dagen har verkligen varit seg. I morgon väntar en ny vecka, och vi träder också in i graviditetsvecka 17. Vad långsamt det går! Nu kan jag i alla fall tyda små puffar där inne i magen lite då och då. Känns ungefär som att en snigel åker omkring där inne, haha.


Nu ska jag titta på Solsidan innan det blir tidigt i säng ikväll.


Hoppas att Ni har haft en trevlig helg!


Nysnaggad!  

Av Johanna Mokvist - 22 januari 2011 08:14


Vad fort veckorna går! Gissar på att det beror på skolan, och alla gulliga männiksor som förgyller min dag där!


Igår gick jag hem lite tidigare från skolan, hade ont i halsen och huvudet donade. Efter lite sömn var det bättre. Mtte upp Emma.e som följde med och hämtade Lukas på dagis, sen gick vi alla hem till Mia och Julia på fika och bus. Så fint de bodde, och deras kattunge ska vi inte tala om! Vi hann tyvärr inte vara kvar så länge, men väldigt trevligt hade vi under tiden vi var där. Lukas och Julia lekte HUR bra som helst, så dit ska vi absolut gå fler gånger.


Kvällen fortsatte hemma hos Marcus, Elin och Isac. Familjen Sandnell och Fia var också där. Trevligt som vanligt, men pizzan jag åt smakade inte bra.


Nu har Lukas och jag varit vakna i ett par timmar och ska väl sparka igång dagen. Vad som händer och sker idag vet jag inte än.


   


Är de inte söta de små trollen? Julia är 3½ år, och en riktig liten docka!



Ha en fin lördag nu!

Av Johanna Mokvist - 18 januari 2011 11:09


Sitter i skolan och försker få något gjort. Snart dags för lite lunch, och det behövs. Magen skriker efter mat som jag brukar säga till Lukas.


Med mig har jag mina trogna loftetvänner Tina, Louise och även Ellinor som i detta nuet är ute och jagar någon lärare.


Bjuder på en bild som jag tog med webbkameran nyss på två glada flickor! 



Nu ska jag ta tag i samhällskunskapen innan magen äntligen ska få mat!


Av Johanna Mokvist - 17 januari 2011 21:16


Startar mitt inlägg med att säga gäsp! Så trött jag är, som vanligt!

Idag är det dock skoldagen som gjort mig trött, inte graviditeten. Suttit med en hemsk inlämningsuppgift som jag har i samhällskunskap som handlar om EU. Inte min starkaste sida :/


M är spelar innebandy och jag trodde att jag skulle titta på Spårlöst vid den här tiden, men det var visst någon tråkig handboll istället. Som tur är kom min mamma förbi med den tredje och sista delen av Hammarbyserien, Vysan Lull. Så nu blir det läsning i sängen innan sovdags.


Skulle ta någon magbild idag tänkte jag men fick då se hur fet min buk är. Den är inte gravidfet, utan chipsfet! Urk! Så ser den inte ut uppifrån!! :P Men visst, är ju fetare nu är vad jag var när jag väntade Lukas vid den här tiden..


Som sagt, boken nu istället!


Gonatt!

Av Johanna Mokvist - 16 januari 2011 21:14

 


Jag önskar verkligen att saker och ting såg annorlunda ut! Jag trivs så bra i mina syskons närvaro, jag hatar att allt är som det är. För visst tusan hade vår kontakt sett annorlunda ut om allt inte var som det är!


Tänk när vi var små, vad kul vi hade tillsammans. Önskar vi kunde ha så kul tillsammans igen.. Jag saknar verkligen mina två syskon, att ha en riktig relation!




:(

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards