ettsmåbarnsliv

Alla inlägg den 16 november 2011

Av Johanna Mokvist - 16 november 2011 09:23


Idag är det verkligen vackert ute, med frosten och solen som skiner på det! Det slog mig förut att det ju faktiskt snart är December! Var vi inte just där? Jag minns förra julen så väl, och nu är den snart här igen. Undrbart tycker jag, för det betyder ju att vi går mot ljusare tider igen! :)


Idag hoppas jag att det blir en bra dag med glada barn! Mia och hennes underbara lilla Julia kommer hit vid 14-tiden för fika och massor av bus. Även Emma skulle kika förbi för en kopp kaffe eller två. Jag älskar sådana här dagar när det finns saker att göra och att se fram emot.


Ikväll nalkas det ljusparty för mig och Klara hemma hos bästa Ellinor "energigivaren" och där skulle det bjudas på nybakat bröd under tiden. Kan ju inte bli annat än trevligt. Hoppas Klara vill hålla sig i skinnet och vara snäll bebis!


 

Taget från vardagsrumsfönstret i morse innan kaoset bröt loss här hemma!

Av Johanna Mokvist - 16 november 2011 08:52


Phjuu, nu är den "värsta" delen av morgonen avklarad... Jag tar tillbaka allt som jag sagt varit jobbigt med endast ett barn!


Lukas vill numera aldrig ta av sig sin pjyamas (likadant på kvällen, men då vill han inte TA PÅ sig den) och nästan alltid i samma veva som vi har slagsmål om pjyamasen är Klara på något vis ovillig och gnällig, ligger oftast i soffan bredvid och skriker/gallskriker... Vilket resulterar i att jag blir den stressigaste mamman i hela världen. När pjyamasen väl är av och kläderna på är det dags för frukost, alltså nästa slagsmål.


"Mamma jag vill äta vid soffbordet" = Yoghurt och macksmulor på hela mattan!

"Nej, vi äter tillsammans vid köksbordet" = GALLSKRIK!

Under tiden gallskriker antadligen även Klara för att hon är trött eller hungrig. Jag svettas som en gnu och vet inte vad eller hur jag ska börja med allt.. Allt det här resulterar i att vi får stressa så ininorden när Lukas väl har gått med på att äta vid köksbordet, och det uppstår ju hela tiden nya konflikter, i morse tex blev det en höna av en fjäder för att jag tog fram mjölken från kylskåpet och inte han, dumma mig liksom! Ja, och Klara, hon ligger i min famn under tiden och fortsätter att vara sur, eller äter så att alla grannar genom fönstret kan se mina taxöron som hon hänger i!


Sen är det dags för tandborstning, det ska också ske på ett visst sätt, annars bryter andra världskriget ut igen! Han ska borsta först, sen jag! Sen är det väldigt kul att "spruta" ut tandkräm från munnen på spegeln så att jag får tvätta den, jag gör ju bara det sisådär 10 ggr om dagen annars så det är ju lugnt.. Klara hänger på min höft under tiden och börjar tröttna på riktigt, hon vill sova, och det är hon inte feg med att visa så hon skriker så att vi tappar öronen..


Sista momentet kvar, alla kläder ska på! Jag börjar med Lukas, Klara får sitta i babysittern och titta på, eller ja, gallskrika.. Det är viktigt vilken mössa som ska sitta på huvudet, och allra helst ska han ha den tunnaste som finns.. Jag säger att han ska ha sin fina vintermössa men "den är för kall Mamma", jag tror han har missupfattat det där med vilken mössa som är kall.. Sen ska Klara få kläder på sig, hon gallskriker nu så att hon är mer eller mindre illröd i ansiktet men det är bara att bita ihop. Själv får jag sedan kasta på mig jackan och hoppa i skorna för att skynda ut, så fort vagnen rör sig somnar äntligen Klara. Lukas han går ungefär lika snabbt som en snigel till dagis så det tar väl 15 minuter att gå dit (kan ta 2 minuter)...


Allt detta resulterar i att jag ser ut som ett spöke när vi väl är framme vid dagis, och idag märkte jag till min STORA förskräckelse att jag fortfarande hade mina väldigt sexiga sidenbyxor på mig när vi äntligen nådde dags.. Pinsamt mamma Johanna!


Men nu förstår ni är det så skönt här hemma på Säbygatan där det nyss var kalabalik! Jag sitter och avnjuter den godaste koppen kaffe på länge, den är välbehövlig så att jag får nya krafter inför lunchen sedan.... (men det är en annan historia!)


 

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards