ettsmåbarnsliv

Direktlänk till inlägg 29 september 2010

Amma utanför hemmet?

Av Johanna Mokvist - 29 september 2010 09:21


I morse när jag lämnade Lukas på dagis (som för övrigt var hur glad som helst) så satt det en mamma i soffan precis innanför där alla barnen har sina ytterkläder hängandes. Hon var där och lämnade sin son som är några månader äldre än Lukas, med sig hade hon sin inte alls gamla bebis som hon ammande. Den lilla bebisen grymtade av hunger sådär som bara små bebisar kan göra och var uppenbarligen jättehungrig. Det kom in fler föräldrar som tittade väldigt snett på den här mamman som var i full gång med att mata sin hungriga bebis! De bokstavligen suckade och skakade på huvudet. Jag själv tänkte inte speciellt mycket på det och tyckte mer det såg mysigt ut.


Jag har förtått att det finns delade meningar med att amma öppet. Jag själv ser inget dumt eller äckligt med det som många gör. När Lukas ammades så gjorde jag det både hemma, på fiket och i mataffären om det så behövdes!! Det är väl klart att man måste få ge sitt barn MAT om den är hungrig. Det finns ju inget så naturligt som att att amma så varför ska man inte få göra det vart man än är? Om man inte fick det så skulle man ju få behöva stanne hemma mer eller mindre hela dagen då man inte gör så mycket annat än att amma i början av bebisens liv.


Nej, fy till er som rynkar på näsan. Speciellt Ni som själva har barn och faktiskt vet hur det är!


AMMA PÅ!


Äta från mamma är det bästa som finns. Hemma i soffan, i affären, på en parkbänk, på fiket eller på dagis när syskon lämnas. Stå på er MAMMOR! 


Vad tycker Ni som inte har barn? Stör ni er på ammande mammor?

 
 
Hanna Runesdotter

Hanna Runesdotter

29 september 2010 09:42

Men oh vad irriterad jag blir! Att mata sitt lilla barn är väl det naturligste i hela världen! Förstår inte hur MAMMOR kan titta snett, har de inte själva gett bröstet så kan man ju undra varför? Det här är en fråga som jag kan disskutera till oöndlighet. För mig finns inget annat att ge mina barn den bästa maten, nämligen bröstmjölk. Och att amma offentligt borde inte störa någon. IKEAs soffor är också utmärkta att amma i. ;) Kram!

http://hannarunesdotter.blogg.se

Johanna Mokvist

29 september 2010 09:47

Håller helt klart med dig Hanna! Självklart ska man känna att man ska kunna mata sin bebis vart man är befinner sig! IKEA soffan var utmärkt att amma i! ;)

 
Jessi

Jessi

29 september 2010 09:51

det är en helt naturlig och fin sak, och jag stör mig verkligen inte! däremot kanske vissa kan tänka sig lite för.. har sett mammor som visat upp allt dom har innan bebisen ens får en skymt av bröstet. lite diskretare än så kan man kanske vara. =)

http://jelindfors.blogg.se

 
Ingen bild

Mia

29 september 2010 10:22

Håller med er båda!! Blir bara riktigt arg när jag hör sådant. Som sagt det är hur naturligt som helst och vart som helst att amma. Själv har jag aldrig behövt sitta i en soffa på IKEA (vad jag kan minnas) men på Kålmården en varm augustidag tyckte jag att parkbänken mellan alla köer in funkade bra :)

 
Ingen bild

Emelie

29 september 2010 15:17

Håller helt med er om att man ABSOLUT ska få amma var som helst.. Jag menar bröstet är ju barnens matkälla.. Och vart man ammar har väl ingen betydelse.. Men kan säga att när man ammar ett barn som är över 2 år då tycker inte jag att man ska visa det så offentligt.. Ser inte speciellt bra ut.. Men de är ju min åsikt..:)

Johanna Mokvist

30 september 2010 12:50

Nej, men det är väl för att en 2-åring kan man ju ge en banan ist för bröstet! :) En liten bebis KAN ju enbart äta från mammans bröst om mamman ammar!

 
Ingen bild

emma.e

29 september 2010 19:00

Självklart ska man kunna amma överallt, det är en helt naturlig sak så varför rynka på näsan?!! Och när ett så litet barn är hungrig så vill den ha mat just då och inte så enkelt att tala om för lilla bebisen att han/hon får vänta. Ne jag håller med, amma ska man kunna göra vart man än är!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Mokvist - 12 februari 2014 10:26

Visst är det väl mysigt när en bebis är så fäst vid en snuttetrasa/gosedjur? Oskar älskar snuttetrasan som han han på bilden. Den är från polarn o pyret. Jag har med alla barn haft dessa när jag ammar men Oskar är den enda som hållit fast vid den ...

Av Johanna Mokvist - 12 februari 2014 10:23

Äntligen börjar jag känna av att jag har ändrat livsstilen! Träning och bättre mat (inga sötsaker) har resulterat i att jag har tappat 4 kilo och minskat 5 cm i midjemått. Jag känner att jag är på rätt bana nu :) tänker inte ge upp! Igår testad...

Av Johanna Mokvist - 31 januari 2014 08:53


För första gången har jag verkligen bestämt mig att vikten ska ner och att måtten ska minskas!! Jag känner mig verkligen besluten om det. Ni som känner mig vet att jag är en riktig gottegris, både godis och bakverk är en stor last hos mig. På den...

Av Johanna Mokvist - 31 januari 2014 08:13

Jag håller på att bli tokig på denna ständiga trötthet som jag dragit på mig. Det spelar ingen roll hur många timmar i sträck jag sover, jag är ändå som ett vrak på morgonen. Detta leder så klart med sig att jag är lättretlig och sur också. Det he...

Av Johanna Mokvist - 24 januari 2014 09:19

Idag är barnen lediga från dagis som alltid på fredagar. Just nu dansas det till "the foxsong". Klara är galen i den ochvkan nog hela texten! Hon är så himla söt när hon står framför tv:n (youtube) och sjunger/dansar. Jag själv gillar den också, haha...

Presentation


En virrig och småtokig mamma med kort tålamod till Lukas, Klara och Oskar. Bloggar om vår vardag och lite därtill. Här kan du läsa allt om spilld mjölk, gap&skrik, bus, trots, tokiga ord och också om en himla massa kärlek till tre små vilda barn. Med oss

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards